Gå til indhold
Forsiden | Kontakt | Ledige job | For ansatte | Presse og nyheder | Web-TV | tysk flag engelsk flag |

Region SyddanmarkTil forsiden


Når plastik motiverer. Flere unge i naturvidenskabelige uddannelser

Projektet ønsker at øge motivationen for naturvidenskab hos elever på hf og i folkeskolen via en række fælles aktiviteter, der alle kredser om plastikforurening. Gennem besøg på plastvirksomheder, affaldsindsamling på lokale strande, undersøgelse af mikroplast i havdyr og udvikling af ideer til at mindske plastikforureningen vil eleverne på egen krop opleve, at naturvidenskab er både nødvendig og relevant.

Oplevelser, som vil føre til erkendelse, adfærdsændring og holdningsændring ift. STEM-fagene. Og som afslutning formidler hf-eleverne deres viden og ideer for folkeskoleelever. I sidste ende er målet, at flere unge motiveres til at vælge fag, uddannelse og karriereveje inden for det teknisk-naturvidenskabelige område. Forløbet gennemføres to gange med eventuelle justeringer efter 1. år. De endelige forløbsbeskrivelser og undervisningsmateriale og distribueres til fri afbenyttelse på diverse platforme.

Projektets indsats

På Kolding HF & VUC, VUC Fredericia og Campus Vejle er det blot 28 % af de hf-studerende, der vælger STEM-fag (matematik, biologi, kemi og geografi) som valgfag og dermed på B-niveau, som er et krav for at komme ind på mange STEM-uddannelser. Fravalget af STEM-fag mener projektet skyldes, at en del unge ofte har vanskeligt ved at forbinde fagenes begreber og modeller med deres egen hverdag, og derfor ikke oplever fagene som relevante, samt at fagene opleves som abstrakte.

Målet med projektet er derfor at øge motivationen for naturvidenskab ved at udvikle og gennemføre et undervisningsforløb, der starter og slutter med virkeligheden uden for klasselokalet, og som kobler fagenes begreber og modeller med en relevant samfundsudfordring, nemlig plastikforurening.

Den primære elevrettede indsats består i et tværfagligt undervisningsforløb om plastik på 1. hf i fagene kemi, biologi og geografi. I forløbet samarbejdes der med de kommunale genbrugsafdelinger og lokale virksomheder, og der indsamles plast fra en lokal strand. Der er følgende delelementer i undervisningsforløbet, som har en varighed af 12 timer i hvert af de tre fag:

  • Besøg på virksomhed, som arbejder med plast
  • Indsamling og registrering af skrald på lokal strand samt kommunal afhentning af affald
  • Identifikation af de forskellige plasttyper fra stranden i kemilaboratoriet
  • Konsekvenserne af plastikforurening ved at undersøge plastikforurening i muslinger

Igennem de fire elementer i undervisningsforløbet skal eleverne opleve kemiens betydning i produktionslivet. De skal anvende ny teknologi til at registrere affald, samt opleve hvordan kommunens håndterer og dermed handler i forhold til det indsamlede affald. De skal erfare, hvordan laboratoriearbejde og biologiske undersøgelse kan give nyttig viden om deres nærmiljø.

Hertil gennemføres der et lignende tværfagligt undervisningsforløb for folkeskolelever i fagene fysik/kemi, biologi og geografi på ca. 24 timer i alt. Dele af undervisningsforløbene foregår på tværs af hf-klasser og folkeskoler. De indsamler skrald sammen og hf-eleverne formidler deres resultater til folkeskoleeleverne.

Forventede resultater:

  • Andelen af hf-elever der vælger STEM-fag som valgfag stiger fra 28 % til 31 % sammenlignet med de to foregående år.
  • Mindst 60 % af hf-eleverne vurderer, at STEM-fagene er meget relevante eller ret relevante i forhold til at løse samfundsmæssige udfordringer. 
  • Mindst 50 % af eleverne vurderer STEM-fagene som meget spændende eller ret spændende.

Projektet gennemføres i perioden 17. september 2019 – 31. december 2022 og fik den 16. december 2019 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 1.236.596,80 kr.


Siden er sidst opdateret 14-10-2020.
Kontakt Region Syddanmark

Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap | Tilgængelighedserklæring